Istoric linie de tramvai

Investitia conoscuta sub denumirea de “Transport in comun cu tramvaiul in Municipiul Craiova” a fost pusa in functiune in anul 1987 pe un traseu in lungime de 18,4 km cale dubla, ce face legatura intre platformele industriale Ford si Termocentrala Isalnita, traversand orasul de la est la vest.
Pe o perioada de exploatare de peste 20 ani, cu o circulatie neintrerupta a tramvaielor a condus la deteriorarea caii de rulare a tramvaielor si implicit la scaderea confortului calatoriei.
In acest sens, Consiliul Local al Municipiului Craiova, impreuna cu RAT Craiova, au demarat incepand cu anul 2007 executia Studiului de Fezabilitate si apoi Proiectul de executie pentru reabilitarea liniei de tramvai pe trosonul Depou – Peco Caracal, pe o lungime de 14,138 km cale simpla.

Istoric RAT Craiova

Transportul in comun in Craiova a luat fiinta inca din septembrie 1948 cu un parc de 2 autobuze, primite de la Bucuresti si era inclus in cadrul Interprinderii de Gospodarire Comunala a orasului Craiova.

Autobuzele circulau pe un singur traseu care facea legatura intre Gara de Nord si Parcul Romanescu, zonele orasului cele mai importante la ora respectiva.

Pana in luna noiembrie a aceluiasi an, parcul auto crescuse la 10 autobuze, distribuite pe 2 trasee.

Datorita expansiunii industriale a Craiovei, transportul in comun a inceput sa se extinda, necesitand un numar mai mare de mijloace de transport care sa asigure deplasarea locuitorilor catre locurile de munca.

In anul 1967 sub denumirea de Interprinderea de Transport Craiova (ITC), se construieste o autobaza moderna pentru 200 autobuze, pe actuala strada Calea Severinului la nr. 23, unde si in prezent se afla sediul regiei.

Datorita cresterii numarului de locuitori al orasului Craiova, era necesara o alta autobaza pentru preluarea unei parti a parcului auto aflat intr-o continua crestere.

Astfel, in anul 1978 se construieste cea de-a doua autobaza, situata in cartierul Romanescu, pentru o capacitate de 200 autobuze.

In aceasta perioada, Interprinderea Judeteana de Transport Local Craiova asigura transportul de calatori, atat in interiorul orasului cat si in judet, avand autobaze in orasele Bailesti, Calafat si Filiasi.

Datorita necesitatii reducerii consumurilor energetice la nivel national, in anul 1987, in muncipiul Craiova s-a introdus transportul in comun cu tramvaiul, pe un traseu de 18,4 km cale dubla, care facea legatura intre platformele industriale de est si vest ale orasului.

In anul 1989, 2900 de salariati asigurau intretinerea si exploatarea unui parc de autovehicule de 342 autobuze si 49 tramvaie cu remorca.

In prezent Regia Autonoma de Transport Craiova detine un depou de tramvaie si doua autobaze, avand un parc activ de 169 autobuze si 34 tramvaie.

In cazul autobuzelor, urmarindu-se in timp evolutia economica a orasului, ceea ce implicit au influentat fluxurile de calatori, s-au stabilit traseele optime de circulatie si frecvente adaptate la conditiile cererii.

In politica investitionala a regiei a ultimilor 5 ani, ca rezultat al studiilor efectuate, a fost stabilita achizitionarea de autobuze de capacitate mare si medie, fara a afecta calitatea transportului si confortul calatorilor.

In prezent parcul auto cuprinde autobuze de tip BMC, IVECO si Prestij (Mitsubishi) cu capacitati de transport cuprinse intre 30 si 70 locuri si autobuze de tip MAN (Lyon City, NL202, SL222), UDM 112, MERCEDES si BREDABUS cu capacitati de transport de peste 100 locuri.

La ora actuala in municipiul Craiova exista 3 circuite rapide efectuate cu autobuze de capacitate mare si 14 trasee interne distribuite uniform pe toata suprafata orasului, ce fac legatura intre zonele principale ale orasului.

In ceea ce priveste transportul electric, RAT Craiova detine un parc de 34 tramvaie distribuite pe 3 trasee.

In ultimii ani s-a reusit inlocuirea tramvaielor achizitionate odata cu infiintarea transportului electric in Craiova, cu tramvaie de capacitatii medii, cu consumuri energetice reduse. In anul 2005 s-a reusit achizitionarea de 16 tramvaie articulate, urmarind trecerea la tensiunea de alimentare a retelei la standardele Uniunii Europene.

O problema de importanta maxima din punct de vedere economic este corelarea capacitatii de transport a regiei cu fluxurile de calatori. In acest sens graficele de circulatie ale tuturor traseelor din municipiul Craiova sunt flexibile, fiind adaptate la traficul fiecarei zone in parte.

Se urmareste continuu imbunatatirea conditiilor de transport a calatorilor si reducerea cheltuielilor de exploatare, prin optimizarea transportului in comun ce implica corelarea capacitatii de transport cu fluxurile de calatori de pe traseele deservite de regie, masuri ce se vor reflecta in pretul de cost al biletului de calatorie.

In dorinta eliminarii la maxim a emisiilor poluante din municipiul Craiova, se intentioneaza extinderea transportului electric cu tramvaie sau troleibuze.

In anul 2012 a fost aprobat un proiect european in cadrul Primariei Municipiului Craiova de reabilitare totala a caii de rulare a tramvaiului pe tronsonul Peco Severinului – Pasaj Electro – MAT SA. Aceste lucrari vor demara la inceputul anului 2013.

Se studiaza de asemenea implementarea unui sistem electronic de urmarire prin sateliti artificiali a tuturor traseelelor deservite de Regia Autonoma de Transport din Craiova. Acest proiect a demarat in anul 2010 prin montarea pe 80 autobuze si 27 tramvaie sistemul de urmarire GPS si taxare electronica. Acesta se afla in faza de testare si se doreste extinderea lui la tot parcul activ al regiei